Blogi / Hankinnasta maksuun

5 vinkkiä ostolaskureskontran tehostamiseen

Kesän jälkeen on hyvä aloittaa työt puhtaalta pöydältä ja laittaa ostolaskuprosessit uusiksi. Tässä muutamia hyödyllisiä vinkkejä tehostukseen:

Yksi osoite kaikille ostolaskuille

Laskujen vastaanotto on todennäköisesti olennaisin osa ostolaskuprosessia; aloita siis luomalla oma sähköpostiosoite vain ostolaskuille. Varmista että toimittajat tietävät käytännöstä laskujen vastaanottamisessa, ja muistuta heitä että muihin osoitteisiin lähetettyjä laskuja ei makseta.

Toimittajasopimusten päivitys

Ota tavaksi tarkastaa sopimukset säännöllisesti. Paras tapa parantaa ostolaskureskontran tehokkuutta on olla luottamatta vanhoihin sääntöihin. Lue lisää sopimusten hallinasta täältä.

Kaikkien toimittajien rekisteröinti

ERP -järjestelmään kannattaa rekisteröidä kaikki toimittajat – myös ne joilta on tilattu vain satunnaisesti, pienellä summalla. Muuten tärkeät verotukseen tarvittavat tiedot voivat mennä myöhemmin sekaisin.

Siivoa toimittajarekisteri

Ostoreskontran tulisi poistaa tietokannasta kaikki ne toimittajat, joilta ei ole tullut laskua kolmen, kuuden tai 12 kuukauden sisällä. Kun tämä tehdään säännöllisesti, pysyvät toimittajatiedot helposti ajan tasalla.

Siirry kohti paperitonta toimistoa

Tärkein vinkki mille tahansa ostoreskontralle on siirtyä paperittomaan toimistoon. Paperittomiin prosesseihin kannattaa siirtyä vähitellen. Pyri kasvattamaan toimittajilta tulevien sähköisten laskujen määrää jatkuvasti ja aseta joka neljännekselle prosentuaalinen tavoite.

Printtaa tai jaa Julkaisupäivä: 2017-08-16